Pagina's

vrijdag 21 april 2017

Great article in Noordhollands Dagblad

Noordhollands Dagblad, 15 april 2017
Philine van der Vegte schildert nog maar een paar jaar, maar is binnenkort met een tekening in het museum de Fundatie in Zwolle te zien.

Water vangen met houtskool
door Merlin Mulder, fotografie Ella Tilgenkamp

Philine van der Vegte (47) voelde zich wat bezwaard toen zij met haar kleine houtskoolkunstwerk tussen de enorme schilderijen stond om auditie te doen. Nu is ze met haar werk uitgekozen om te exposeren in museum de Fundatie in Zwolle.
Het wedstrijdthema voor de expositie is water en Van der Vegte bootste met houtskool een slootje van het Purmerbos na. ,,Ik probeerde meerdere dingen, maar telkens was het het nèt niet. Toen ging ik met het kool aan de slag en dacht ik ineens: ja.’’ Door het houtskool kon ze net wat beter de subtiele details van water vangen, legt ze uit. ,,Met olieverf werd het toch minder spannend.’’
Ze besloot met het kunstwerk mee te doen aan de auditie voor de voorstelling in het Zwolse museum. ,,Stond ik daar tussen de kunstenaars die met enorme doeken aankwamen. Ik schaamde mij een beetje voor het formaat van mijn tekening en dacht: leuk geprobeerd Philine, maar dit wordt ’m niet. Toch werd ik uitgekozen. Dus binnenkort mag ik mijn werk naar Zwolle brengen. Geweldig. Mijn eerste keer exposeren in een museum.’’
Vanuit hun opgeknapte boerderij in Katwoude is Van der Vegte dagelijks in de weer met olieverf en doeken. De oude koeienstal naast huis is haar atelier. De drinkbakken staan er nog, voor de sier, verder hangen en staan er vooral veel schilderijen. Boeren, paarden, koeien, naaktmodellen en stillevens. Vrij ingetogen qua kleur met blauwtinten, grijs en rustige pastelkleuren, maar met grove toetsen geschilderd. ,,Toen ik net begon, was mijn werk nog erg pietluttig en super gedetailleerd. Nu durf ik meer, het hoeft niet zo precies, dat maakt het werk juist spannend’’, vertelt ze enthousiast.

Overgave
Ze schildert vol overgave. En dat terwijl ze het nog geen vier jaar geleden oppakte. ,,Ik tekende als kind, maar heb het echt twintig jaar niet meer gedaan. Ik had een drukke baan in de autoindustrie, werd moeder. Het kwam er maar niet van.’’ Daarnaast heeft ze ook een eigen bedrijfje waarmee ze vilten hoesjes voor laptops en mobiele telefoons ontwerpt en maakt.
Buiten is het typische, klokkende geluid van kalkoenen te horen. De huisdieren van Van der Vegt en haar gezin. Ze lacht. ,,Je hebt er niet veel aan, maar ze zijn wel gezellig.’’ Haar huis en de omgeving bieden haar inspiratie genoeg, vertelt ze. ,,Ik vind hier altijd wel wat om te schilderen. Dit is zo’n geweldige plek. En vind ik het thuis toch even niet, dan ga ik naar de koeien van de buren of de manege waar mijn dochter rijdt.’’

Academie
Toen ze acht jaar terug met haar gezin vanuit België, waar ze ook werkte voor automerk Volvo, naar Katwoude verhuisde, vond ze wat meer tijd. Ze besloot schilderscursussen te volgen, zoals bij Wherelant in Purmerend. ,,Mijn docent zei toen: als je hier echt verder mee wilt, moet je naar de academie, want hier ben je uitgeleerd.’’ Ze zocht naar een academie die haar aansprak en nu gaat ze een paar keer per week naar de Amsterdamse Wackers Academie om te schilderen.

Toewijding
Zo is Van der Vegte steeds meer een schilder geworden. Ergens snapt ze niet dat ze het schilderen nooit eerder oppakte, maar aan de andere kant wist ze dat het een keer terug zou komen. ,,Als zoiets in je zit, dan komt dat wel een keer naar boven, denk ik.’’ Al is toewijding ook een vereiste. ,,Door de academie leer ik zoveel, daar word je als schilder technisch ook beter van.’’
Ze straalt als ze haar werk laat zien. ,,Het voelt alsof ik mijn roeping heb gevonden. Schilderen voelt als thuiskomen. Ik vind het heerlijk om te doen, ik schilder de hele dag en ik droom er zelfs over.’’ Wanneer ze niet schildert, schetst ze kleine notitieboekjes vol met wat ze maar ziet. Vooral mensen en dieren vindt ze interessant. ,,Ik wil mij verder ontwikkelen als portretschilder. Ik maak ze nu al af en toe in opdracht. Het is een hele kunst, om iemands blik te vangen. Als het lukt, is het een mooie uitdaging.’’
Het aantal laptop- en telefoonhoesjes dat ze maakt, wordt steeds minder. Het aantal schilderijen neemt elke dag toe. ,,Die overgang is goed zo. Uiteindelijk hoop ik van mijn schilderijen goed te kunnen leven.’’ Zo doet ze op internet mee aan de site ’Daily Paintworks’, waarbij ze elke dag een schilderijtje maakt en dat online deelt. Door internet in te zetten, heeft ze al flink wat werk verkocht en aan de andere kant van de wereld hangen. ,,Mijn eerste schilderij dat ik verkocht is een van een kreeft. Iemand uit San Francisco kocht deze. Ik ben meteen gaan googelen natuurlijk, blijkt het een visrestaurant te zijn. Geweldig toch?’’

De Zomerexpo in de Fundatie in Zwolle, waar het houtskoolwerk van Philine van der Vegte te zien is, is van 24 mei tot en met 20 augustus. Haar werk en de dagelijkse schilderijen zijn te zien op www.philinevandervegte.com.